Kuyu/Sondaj Logu Hazırlamak

Herkese selamlar, “topografik harita yapmak” konusu bi kaç yıldır baya rağbet görüyor ben de işe yarar bişeyler yapayım diye düşündüm…

Kuyu logu eğer bir yerde çalışıyorsanız her zaman yaptığınız bişeydir. Ancak fresh geologist arkadaşlarımızın bilmesi onları diğerlerinden bir adım öne çıkarır.

Kuyu logunu çeşitli programlarla yapabilirsiniz. Ben size ilk önce rockware logplot 7 ‘de ve sonrasında golden software strater yazılımında log yapmayı göstereceğim.

İkisinde de çalışma mantığı hemen hemen aynı ama sanki logplot daha kompozitmiş gibi geldi bana. Öğrendikten sonra siz kendinize göre kolay geleni ya da hangisini sevdiyseniz onu kullanmaya devam edebilirisiniz.

Programları internetten crackli halde bulmanız gerekiyor. Benden istemeyin 😀 ben sizi bulmuş kabul edeceğim. Biraz detaylı aramadan sonra programların son sürümlerine bile ulaşabilirsiniz.

Kuyu logu nedir? Bunu teorik olarak ilk önce açıklayalım;

Kuyu logu yapılmış herhangi bir sondajda sistematik numunelemenin derinliğe bağlı sonuçlarının grafik/görsel olarak sunulmasıdır.  Sunum şekli yapılan sondajın tipine göre değişir. ya da sunacağınız kurumun kendine göre bir şartname gibi kuralları olur ona göre verinizi sunarsınız. Yaptığınız iş aslında kuyu stratigrafini net olarak çıkartmaktır.

En basitinden serbest su arama işi yapıyorsanız raporunuzu sondajcılara yazarsınız. sondajcı için sunum şekli önemli değil, su tablasının derinliği önemlidir. DSİ’ye iş yapıyorsanız eğer belirli şartları vardır onlara uyarsınız.

Ancak bir kuyu logunda olması gerekenleri sıralayacak olursak;

1.HEADER: Genel olarak başlık diyebileceğimiz ama düz yazı başlığı olmayan zamazingodur ya tam bir A4 boyunca kuyu ile ilgili bilgiler bulunur ya da logun üzerinde sondaj ile ilgili bilgiler bulunur. Bu bilgiler şunlardır.

Kuyu adı:

Kuyu Yeri:

X:

Y:

RAKIM:

Derinlik:

Toplam Numune Sayısı:

Lejant:

Dinamik Seviye:

Statik seviye:

Sorumlu Jeolog Adı Soyadı:

Sondajı Yapan Sondörün Adı Soyadı:

gibi.. falan filan Yani kuyunun kimlik kartı gibi düşünebilirisniz bunları.. Neyse
Logplot programına geçelim şimdi

programı açıp new log design seçip boş bir tasarım dosyası oluşturuyorsunuz.

LOGPLOT PROGRAMI GENEL GÖRÜNÜM
LOGPLOT PROGRAMI GENEL GÖRÜNÜM

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

200 metrelik bir sondaj yaptığımızı düşünelim, yukarıdan dibe doğru
0-10 m : Alüvyon
10-50m: Kumtaşı
50-90m: Konglomera
90-120m: Silttaşı
120-160m:Kumtaşı
160-200m: Şeyl

kesmiş olalım şimdi bunu loga işleyelim

  1. kısım: LOGBODY tasarımını yapmak: Alttaki logbody kısmına gelin ve oradan “pattern”i seçip log tasarımı için ayrılmış orta kısma sürükleyin gelen zımbırtıya okey deyin geçin. Aynı şekilde patternin tam altında “description” var onu da sürükleyin gelen şeyde sol alt tarafta tırnak ve parantezleri silin.. aslında o gelen şey litoloji tanımlarınızı nasıl yapmak istediğinize göre size kalmış kendinize göre ayarlayabilirsiniz. aynı yerden bir de “scalebar” ekleyin ama metreleri sağa değil sola  dönük olacak şekilde gelen zımbırtıdan ayarlayın.
  2. kısım: HEADER tasarımını yapmak: Burada tamamen özgürsünüz. bi tane lejant koyalım, ve kuyu ile bilgileri verelim. lejantın içerisinde litoloji açıklamaları olsun. Header/Footer sekmesine gelin ve oradan “static-text” i seçip alt logbody nin hemen üzerine derinlik-litoloji ve litoloji tanım diye başlıkları yazın. Aynı şekilde kuyu adı, td, x,y,z  gibi formsal şeyleri de yapın.
  3. Logun oluşturulması:

0-10 m : Alüvyon
10-50m: Kumtaşı
50-90m: Konglomera
90-120m: Silttaşı
120-160m:Kumtaşı
160-200m: Şeyl

log header yaparken
log header yaparken

elimizdeki veriler bunlar Data sekmesine tıklayarak bunları tek tek giriyoruz. tanımlayıcı şeyler olsun mesela;

0-10 m : Alüvyon : Kum, çakıl, kil:GRİ RENKLİ
10-50m: Kumtaşı : Kolay dağılan, Q içeriği yüksek, bej renkli yumuşak kumtaşı:BEJ RENKLİ
50-90m: Konglomera: Farklı kayaç parçalarından oluşmuş çakıl taneleri, bağlayıcı miktarı az(tane destekli):TURUNCU RENKLİ
90-120m: Silttaşı: İnce taneli, iyi sıkılaşmış küçük kuvarslardan oluşan silttaşı; KIRMIZI RENKLİ
120-160m:Kumtaşı: Düşük poroziteli feldspat miktarı fazla olan kumtaşı: SARI RENKLİ
160-200m: Şeyl: İnce taneli, tabakalı, şeyl: YEŞİL RENKLİ

yan taraftaki renkler programa gireceğimiz renkler.

Programda top(tavan-üst) – base(taban-alt) – lithology(litoloji) – contact(dokanak) – description(tanımlama) kısımları var bu kısımları yukarıda yaptıklarımızla dolduralım hemen

alüvyon için top 0 base 10 lithology kısmına tıklayıp alluvium u seçiyorsunuz contact kısmını tıklayıp kafanıza göre belirliyorsunuz. description kısmına ise buradan tek tek yapıştırıyorsunuz yukarıdaki tanımlamayı

litoloji verisi girme
litoloji verisi girme

design sekmesini seçip header footer zımbırtısına giriyoruz ve pattern ekleye ekleye litoloji lejantını oluşturuyoruz. daha sonra bir rectangle içerisine bu simgeleri alıyoruz

logbody oluşturma
logbody oluşturma
log yapma
log yapma

LOG YAPISINA BAKTIĞINIZ ZAMAN
LOGBODY DE LİTOLOJİ1 = LİTOLOJİ SİMGELERİNİN OLDUĞU KOLON

LİTOLOJİ2 = LİTOLOJİ TANIMLARININ OLDUĞU KOLON

AMA BİZİM DOSYAMIZDA LİTOLOJİ 2 YOK O YÜZDEN DATA SEKMESİNE GELİP CREATE A NEW DATAFİLE DEDİKTEN SONRA İLK DATADAN LİTOLOJİ İLE İLGİLİ KISIMLARI LİTOLOJİ1 VE 2 YE YAPIŞTIRIYORUZ

SONRA LOGUMUZ HAZIR.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

buradaki şimşek butonuna basarak logu oluşturabilirsiniz.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

alttaki linkten proje dosyalarını indirip kurcalayabilirsiniz.

http://cloud.orkunturgay.com/logplot%20proje.rar

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Scroll Up