Detecting Scaling Time of Selected Geothermal/Oil And Gas Production Wells

https://www.researchgate.net/project/Detecting-Scaling-Time-of-Selected-Geothermal-Oil-And-Gas-Production-Wells

Çok eğlenceli bir konuyu Ergül hocam sayesinde çalışacağım. Aslında 1 – 2 yıldır aklıma takılan bişeydi bu. Nasıl bişey olduğunu şöyle açıklayayım;

Üretim kuyularında, petrol üretimi bittikten sonra su üretimi ya da jeotermal kuyularında sürekli çekilen sıcak sular artık bi yerden sonra sondaj borularını tıkıyor

nasıl oluyor bu şey diye soracak olursanız şu video size fikir verebilir. 

çamaşır makinelerindeki kireçlenmenin aynısı kuyularda da oluyor suyun içerisindeki iyonlar bir süre sonra birleşerek tijlerin çeperlerinde yeni ikincil mineralleri oluşturuyor aynı kalsedon gibi dıştan içe doğru tijin içerisi sıvamadan öte kabuk bağlıyor. Kabuklanma ileri safhalarda artık üretimi kısıtlıyor ve kuyudaki debi azalıyor 

İşte biz jeologlar kuyulardaki suların kimyasından hangi yeni minerallerin oluşacağını tespit edebiliyoruz. Ama benim aklımdaki şey şu;

Kuyu tıkanacak eyvallah ama ne kadar sürede kuyu hacminin ne kadarını tıkayacak ? buna bağlı olarak kuyu kaç gün/ay/yıl da bir temizlenmeli sorusunun cevabını aramak. 

Teorik olarak herşey hazır. Sadece hesaplamalar ve yazması kaldı o kadar.

Küçük bir matematiksel formül geliştirerek süreyi hesaplayabilirim 

Aynı zamanda bu süre içerisinde kabuklanmanın ne kadar olacağını belirleyip formül ile küçük bir simülasyon da yapabilirim

Ergül Hocama Teşekkür ediyorum arkamda durduğu için.

Acaba sıcaklığa bağlı olarak farklı derinliklerde farklı mineral kabukları oluşur mu ya da çok sıcak zonda oluşmaz, daha ılık yerlerde mi olur ? yani sondaj borusunun bu olaydan en çok etkileneceği yeri neresidir ? kafamda deli sorular  😀  Acaba metal sondaj borularının son kullanma tarihini de hesaplayabilir miyim ? kaç kere kabuklanma olduktan sonra tijler işe yaramaz hale gelir ki ? 

bu olayın tam tersi de korozyon oluyor. kuyudaki su kimyası nedeniyle metal sondaj borusunu eritiyor. Ama ben kabuklanma üzerine yoğunlaşacam.

 

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Scroll Up